Formularul 112 (declaratia unica) se depune ca urmare a Hotararii de Guvern numarul 1397 din 2010.
Declaratia unica cuprinde informatii privind plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a celor asigurati. Declaratia inlocuieste depuneri care pana acum se faceau catre: Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Declaratiile depuse pana la date de 25 februarie acopereau un numar de circa 8.200.000 de persoane, fiind incluse si persoanele pentru care declaratia unica este facuta de catre casele de asigurari, cum sunt somerii si pensionarii.
Majoritatea contribuabililor care au depus declaratia au facut acest lucru in ultima parte a intervalului prevazut de lege, in perioada 20-25 februarie.
Conform statisticilor ANAF, media persoanelor asigurate pe o declaratie unica este de 38 in cazul depunerilor online si de 15 in cazul depunerilor facute la ghiseu. Intarzierea depunerii acestei declaratii poate atrage amenzi contraventionale intre 500 si 1000 de lei pentru persoanele fizice si intre 1000 si 5000 de lei pentru persoanele juridice.
Ca urmare a deciziei ANAF, incepand cu data de 1 iulie anul curent declaratia unica se va putea face de catre contribuabili doar in format electronic.
Pentru acest lucru este necesara achizitionarea unui certificat digital calificat. Acesta are rolul unei “carti de identitate” a posesorului in spatiul virtual. Pretul certificatului este de 47 de euro plus tva si are o valabilitate de un an. Dupa reinnoirea acestei perioade, costul produsului scade la 30 de euro plus tva.