Începând cu anul acesta, cetățenii români ar putea obține titlul de călătorie și în format digital, datorită modificărilor aduse de Legea nr. 380/2023 la Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate. Documentul digital va fi semnat electronic cu certificat calificat și va avea aceeași valoare legală ca și înscrisurile autentice.
Funcționalitatea titlului de călătorie
Titlul de călătorie, disponibil atât în format fizic, cât și electronic, este emis de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României. Acesta se adresează cetățenilor români aflați în străinătate care nu mai dețin un document de călătorie valabil, permițându-le să se întoarcă în țară în condiții legale.
Implementarea tehnică și calendarul de lansare
Ministerul Afacerilor Externe are un termen de minim șase luni pentru a dezvolta infrastructura tehnică necesară pentru emiterea titlurilor de călătorie digitale. Aceasta va include platforme pentru programarea electronică a cetățenilor și pentru recunoașterea documentelor în format electronic emise de autoritățile publice din statele membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European.
Când ai nevoie de un titlu de călătorie?
Titlul de călătorie este esențial în cazurile în care pașaportul a expirat, a fost pierdut sau nu există alt document de călătorie disponibil. Cetățenii români pot solicita acest document la ambasadele și consulatele României, document care este destinat exclusiv întoarcerii în țară. Titlul de călătorie are o valabilitate limitată, de maximum 30 de zile.
Digitalizarea titlului de călătorie din 2024
Începând din 2024, titlul de călătorie va fi disponibil și în format digital, semnat electronic calificat. Aceasta va simplifica procedurile și va îmbunătăți accesibilitatea și eficiența pentru cetățenii români aflați în străinătate, oferindu-le o soluție modernă și convenabilă pentru gestionarea situațiilor de urgență legate de documentele de călătorie.