Declaratia unica simplifica administratia

Informatiile privind impozitul pe venit, evidenta nominala a persoanelor asigurate si plata contributiilor sociale sunt incluse acum in Formularul 112, care a intrat in vigoare in urma cu doua luni.

Formularul respectiv, numit si declaratia unica, se depune in format electronic prin portalul e-Romania de catre toti contribuabilii mijlocii si mari sau la organul fiscal in a carui evidenta este  inregistrat contribuabilul ca platitor de taxe, impozite si contributii.

Inainte de implementarea Formularului 112, informatiile cuprinse in declaratia unica erau trecute in 5 documente distincte care se trimiteau catre  Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

Nedepunerea la timp a declaratiei unice atrage amenzi contraventionale. Acestea sunt cuprinse intre 500 si 1000 lei pentru persoanele fizice, respective 1000 si 5000 de lei pentru persoanele juridice.

Si alte categorii, precum pensionarii sau somerii, sunt nevoite sa depuna Declaratia unica, dar in cazul acestora se ocupa casele de asigurari de toate formalitatile.

Desi declaratia unica constituie in sine un pas important in vederea simplificarii administratiei, ANAF a luat hotararea ca incepand cu data de 1 iulie 2011 declaratia unica sa se depuna doar in format electronic, prin intermediul unui certificat digital calificat, ajungandu-se la eficientizarea considerabila a birocratiei din Romania. Noua modalitate de depunere online a declaratiilor are multe avantaje, aceasta imbunatatind procesul de comunicare dintre companii, cetateni si stat si reducand drastic costurile presupuse de depunerea si arhivarea declaratiilor pe hartie.

 

Lasă un răspuns