In ultima perioada de timp o buna parte a contribuabililor romani folosesc pentru depunerea declaratiilor fiscale un certificat digital calificat emis de una dintre companiile acreditate.
Institutiile statului incurajeaza folosirea mijloacelor electronice in vederea modernizarii sistemului administrativ. Data de 1 iulie reprezinta un termen foarte important pentru toti contribuabilii mijlocii si mari. Conform deciziei luate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dupa aceasta data Declaratia 112 va putea fi depusa doar in format electronic, utilizand asadar un certificat digital calificat.
Certificatul este disponibil la pretul de 47 de euro plus TVA si este valabil un an de zile, la prelungire achitandu-se suma de 30 de euro plus TVA.
Un certificat digital calificat se foloseste nu doar in relatia cu institutiile statului dar si in corespondenta de afaceri si cea privata, el garantand identitatea si securitatea posesorului sau in spatiul virtual. Garantia este data de faptul ca certificatul digital calificat are semnatura electronica a autoritatii de certificare, al carei certificat are la randul lui semnatura electronica a unei alte autoritati, luand astfel nastere ceea ce se numeste “ierarhie de incredere”.
Conditiile de emitere si utilizare a unui certificat digital calificat sunt stipulate in Legea semnaturii electronice promulgate in anul 2001. Conform acestui text legislativ, certificatul trebuie sa indice o serie de informatii legate de autoritatea emitenta, semnatar si conditiile sau limitele utilizarii certificatului digital calificat. La solicitarea titularului pot fi inscrise intr-un certificat digital calificat si informatii in afara celor standard, cu conditia ca acestea sa nu fie contrare legii.