Dupa cum se stie, stimularea tranzactiilor electronice, incurajarea procedurilor administrative online si a activitatilor economice electronice constituie elemente deosebit de importante ale Agendei Digitale pentru Europa.
Aceste masuri sunt vazute ca fiind esentiale in procesul de dezvoltare a Pietei Comune. In acest sens, Comisia Europeana a lansat in data de 12 ianuarie 2011 un chestionar pe tema utilizari noilor dispozitive electronice destinate securizarii datelor transmise online. Dezvoltarea acestui gen de tranzactii este inca limitata de retinerile publicului larg vis-à-vis de siguranta acestor metode. Semnaturile, identificarea si autentificarea electronica pot fii elemente cheie in dezvoltarea si securizarea acestor tranzactii, insa daca nu se raspandesc in cat mai multe tari ele devin inoperante. Chestionarul cuprinde o gama variata de intrebari si se adreseaza in primul rand mediului de afaceri, academic, dar si oricarui cetatean european interest de aceasta tema.
Raspunsurile vor fi analizate si in vederea modificarii directivei privind semnatura electronica. De asemenea se va naste o initiativa cu privire la recunoasterea reciproca a identificarii electronice.
Vicepresedinta Comisiei Europene, responsabila cu Agenda Europeana, Neelie Kroes a declarat urmatoarele:
„Salut opiniile fiecărui cetăţean cu privire la modalităţile în care putem verifica cel mai bine identitatea şi semnătura persoanelor atunci când cumpărăm, vindem sau întreprindem online, proceduri administrative care este nevoie să fie foarte securizate. Doresc să îi ajut pe toţi cetăţenii europeni să intre online fără să aibă sentimentul că vor cădea victime ale fraudelor sau înşelăciunilor informatice.”
In tara noastra utilizarea semnaturii electronice si transmiterea documentelor catre stat prin Internet a intrat relativ recent in atentia opiniei publice. ANAF a promulgat primele norme cu privire la utilizarea semnaturilor electronice pentru depunerea declaratiilor de catre contribuabili.